Randi og Richardt Rolsted. Velkommen til vores side med beskrivelser af udlandsrejser,  ture i Danmark og fotos fra dem, samt Richardts Apropos.

Bornholm 2009

Fotos fra Bornholm 2009.

Torsdag: Besøg på Bornholms kunstmuseum fra 10,00 – 11.30, derfra til det ”Hvide hus” i Saltona for at se på kunst og haveudstilling, og hvor vi spiste frokost i haven.
Derefter gik vi tur i Døndalen hvor der var meget vand i vandfaldet og Ramsløjene blomstrede omkap med gule og hvide Anemoner.
Hjemme kl. 16,00 til kaffe og kage og derefter gåtur i Allinge.   Spiste kl. 18,00 og slappede af.

Fredag:  Kl. 10,00 naturvandring med S.P. Sildehoved på Hammer knude, gennem Paradisdalen rundt om Hammershus med historiefortælling, bl.a. om, at Hammershus er 100 år ældre end først antaget.

Frokost kl. 13,00 derpå afslapning før en gåtur i Sandvig, så hjem og i bad før vi kørte til Olsker (Showbyen på Bornholm) til show med Finn Nørbygård og spisning med  2 retters middag først. Meget fin aften. Hjemme kl. 23,30

Lørdag:  Til Rønne, bl.a. for at handle ind, og se på Torvedag, spiste frokost ved ”Randis” badestrand, et varmt og godt sted med udsigt over vandet. Derpå gik vi til stranden og samlede sten og fandt ”Risebækken”.

Så foretog vi den obligatoriske tur til Pia Stærmose, og gik derefter en lang tur langs med Kobbeåen, var hjemme ved 5-6. tiden godt trætte.

Søndag:  Efter morgenmaden gik vi en frisk tur til Hammerfyr, derpå hjem og klæde om for at  køre til Nordbornholms Røgeri, til den helt store Buffet hvor vi spiste alt det vi  ikke får til hverdag, det var meget lækkert. Efter at have slået mave et stykke tid derhjemme, tog vi til

Paradisdalen for at gå den igennem igen, hvorefter vi kørte til Vang hvor vi gik af redningsstien til vi kom til vandfaldet ved ”Pissebækken” det var meget flot med en hel del vand i. Derpå gik vi en tur i Allinge Park og så hjem for at  slappe af på altanen.

Mandag: Vi kørte direkte til Stavehøl vandfaldet og forcerede diverse forhindringer på vejen ned mod Gudhjem men gik dog kun ca. 2/3 af strækningen. Derfra tog vi til Listed og derfra til Svanneke for at spiste frokost ved havnen, så Chokoladeriet og Bolsjefremstilling og gik en rundtur.
Så kørte vi til Årsballe Mølle og granitsliberiet. Derpå gik turen til Nexø og Sommerfugleparken, hvor vi drak kaffe og bagefter gik vi tur i Nexø, inden vi kørte over Østermarie og hjem.

Tirsdag:  En tur på Bornholms Tekniske Samling på to timer var meget interessant, her var der 4.000 m2 under tag med tusindvis af gamle ting, gamle landbrugsredskaber og diverse håndværker værktøj, gamle radioer, fotografi app., legesager og meget meget mere, incl. et Draken Jetfly.

Vi spiste vores mad i haven og kørte derpå til Slotslyngen og gik tur til ”Komyr” og Troldbjerg, ca. 1,5 t. Derpå tog vi til Klemensker og besøgte en bogbinder.  På vej hjem  gjorde vi ophold i Hammer havn og fik en stor is m.m. og så hjem for at pakke.

Onsdag: Kørte til Rubinsøen og derefter fandt vi Smaraudsøen og Pyritsøen i nærheden af Sorthat og Muleby, hvor vi gik en dejlig tur.
Så gik turen til Rønne hvor vi spiste, forsvarsmuseet var endnu ikke åbent for sæsonen, så vi kørte igen til Boderne og Pia Stærmose, hvorefter vi kørte til Astrid og Svend Aage og fik eftermiddagskaffe.

Så gik turen med færgen hjem kl.17,15, vi var hjemme ca. 20,45.